Irritationsmoment och hjärtinfarkt..

Jag älskar orginalitet över många saker i livet, och någon jag tycker representerar detta är Michel Gondry. Att se hans verk lämnar mig aldrig oberörd, jag kände mig som ett barn igen efter en filmkväll med The Science Of Sleep där han blandar verklighet med dröm. Jag älskar i stort sett alla musikvideor han har regisserat, förutom Björk's Army Of Me och Human Behaviour, men i stort så gillar jag hans stil. Något jag stör mig på något så otroligt är då Svedkas stora reklamkampanj för att försöka ge det sviniga vodkamärket status och prestige, där de har snott hela idén från Björk's All Is Full Of Love till att göra något så ostigt och smaklöst! Tydligen har de kört stenhårt på robotbruden med dumma slogans i snart ett år.

Under N.Y-vistelsen förfärades vi av följande;

1. Att Svedka faktiskt heter Svedka för de idioter som ska fatta att det är svenskt genom att sammansmälta orden Sveden(!) och Vodka.

2. Att för de idioter som inte förstår ovanstående så har de klistrat in den svenska flaggan som ytterligare ledtråd.

3. Att punkt 1 och 2 ska hjälpa mittemellan-dumma att förstå att "Hm. Absolut Vodka kommer ju från Sverige, då måste Svedka vara minst lika bra!"

4. Att de hade de mest pinsamma stora reklamskyltarna med en robotbrud i framtiden med en lika pinsam slogan till.

4. Att de faktiskt försöker lansera Svedka som någon high brow-sprit.

Väl i Sverige är jag en bitter typ som alltid ser det negativa med landet, men väl utomlands flammar mitt hjärta till liv och Svedkas kampanj fick mig att vilja spotta på New Yorks gator av ren äckel.


Min vackra syster, klon och även väninna S. hamnade under en lördag kväll i Soho i en hetsk diskussion med en snubbe som jobbade på Svedka med marknadsföring.  Han blev arg för att hon totalsågade Svedka och att hon ansåg att det var det dummaste hon sett. Ok, han hade all rätt att bli arg, men S. har ändå rätt på den punkten. Roboten hade funkat galant ifall de hade försökt lansera detta på 80-talet, men i dagens samhälle känns detta både passé OCH blasé.

Varför inte brygga öl i Sverige under namnet Chechbeer och klistra dit tjeckiska flaggan och hårdlansera det som något i samma liga som Kru?ovice eller Staropramen? Ha? Ha?


/L


Kommentarer
Postat av: S

Hahah, damn right!

2008-04-24 @ 17:31:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0