nedladdningstankar

I Sverige inträffar över 50 000 stölder i butiker varje dag. Det ä ganska mycket, tycker ni inte? Kanske är det dags för näringslivet att hänga med. Det är nya tider, moderna tider. Det är nog tid att avkriminalisera snatterier. If you can't beat them, join them. Dessutom, H&M och Konsum är storföretag som bara tjänar massa pengar, legalisera snatterier skulle lära dem att inte ta sana överpriser. De kanske kan sälja mer reklam pa kundvagnarna istället.


Vad tycker ni?

/B


Kommentarer
Postat av: Ola

Argumenten håller inte riktigt.



1. När man snattar tar man en fysisk produkt som har kostat pengar att transportera, tillverka och lagra osv. Det gör att jämförelsen haltar ganska mycket. Det kostar såklart pengar i tid och liknande att skapa en skiva men inte på alls samma sätt och inte som motiverar de priser som en skiva kostar både on och offline.



2. Större delen av svenska folket snattar inte. Jag skulle misstänka att minst 100% av svenska folket någongång har gjort sig skyldig till piratkopering. Kopierat ett videoband av en kompis, bränt en skiva till någon osv. Man kan inte kriminalisera ett helt folk.



Och som jag skrev i mitt inlägg på Ohsohightech. Jag försvarar inte att folk snor folks skivor, man man ska ha den fulla friheten att ta hutlöst betalt för sina verk men jag tror inte det är rätt väg att gå, slaget är förlorat och det jag stör mig på är att inte skivundistrin dealar med det istället.

2008-12-04 @ 13:16:04
URL: http://ola.27kilobyte.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0