Kärlek till ett land, en kultur, ett sätt att leva, ett sätt att vara

Jag har alltid haft en speciell kärlek för Italien, mycket pa grund av min mamma. När jag slutade gymnasiet packade jag mina väskor och drog söderut, till Florens för sprakreseliv, italienska killar och Gucci's hemstad. Italien är som ett u-land, och italienarna är fruktansvärt bakatsträvande. Men de är fantastiska. I Sverige är man bra på att idiotförklara italienarna, men Italien skrattar tillbaka.

Jag älskar Italien, världens vackraste land. Och sa tragiskt. Jag älskar fotbollen, stoltheten, splittringen, gesterna, kläderna, stilen, aristokraterna, det smutsiga, bakgator i Neapel och Palermo, och vinet. Alltid vinet.

När jag bodde i Florens hade Fiorentina precis gatt i konkurs och ateruppstatt som Florentina. Nästan samma sak men ändå inte. De låg i division C2, sa långt ner man kan komma. Men publiken i Florens ställde ändå upp för sitt lag när man mötte bortglömda lag fran Toscana. Di Livio, en av italiens bästa spelare följde med sitt lag ner. Han var hjälten som valde bort pengarna för kärleken till sitt lag. Jag var där varje söndag, alla var där. Vi sjöng när Florentina vann över lag ingen kommer ihåg. Det var vackert, och bara fullt av kärlek och hopp.  

Sommaren 2006. Italien spottade hela tips-extra Sverige och anglofilerna i ansiktet och gick till final. Efter den mest fantastiska fotbollsmatchen i världshistorien, semifinalen mellan Tyskland och Italien, så var saken klar. Vi tog bilen från Geneve till Milano, för att se finalen på plats. I landet jag älskar.

Som Inter-fan har jag alltid försvarat allt Materazzi gjort. När han sparkade ner Zlatan (då i Juve) hånskrattade jag. Så mitt på Piazza Del Duomo ser vi Materazzi stega fram. Jag glömmer aldrig blicken när han ska slå sin straff. Publiken i Tyskland busvisslar. Vi är tysta. Materazzis straff är den grymmaste av de alla. Italien vinner. Jag grater. Det är det mäktigaste känslan.

/B






Kommentarer
Postat av: Vickan

"I Sverige är man bra på att idiotförklara italienarna,"? Är man? Det är iallafall jag aldrig hört! =)

2008-06-18 @ 22:37:35
URL: http://q

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0