Dagens kvinnokamp!

Jag tänker inte lägga mig i Ebba von Sydow - Linda Skugge-debatten, den far nagon annan ta. Men jag läste nagot riktigt vettigt pa en blogg jag hittade till idag;

"För det som är jävligt intressant är ju att det inte är folk med RIKTIGT viktiga jobb som koketterar med sin stressnivå. De är inte de som står med skalpellen i handen och ska operera ett cancersjukt barn, eller vaccinera femhundra ungar mot ja vad man nu vaccinerar de mot, som trycker "stressad" på visitkortet. Det är människor som säljer tidningar om fucking läppstift, som projektleder PR-kampanjer för tvättmedel eller "bara" är storchefens högra hand. De som kallar att hänga på caféer och dricka smoothies för att "ha möten"."

Det var ganska bra skrivet. I all modehysteri i Sverige, där mode numera är viktig exportvara, där mode är kultur och universitetsämne osv, sà fàr man inte riktigt säga att det bara är ytligt skit längre. Att det är fel att bry sig om nattkrämer och jeansjackor fran Monki. För da underminerar man dagens kvinnor, tydligen.

Läste för nàgra veckor sen om bloggarnas makt och inkomster och om hur fantastiskt det är att KVINNOR är de som syns och tjänar pengar pa bloggar. Inte män. Nä, för männen har nämligen bättre saker för sig. De sitter fortfarande som redaktörer pa DN och SvD och bestämmer över de riktiga nyheterna (förlàt alla "ny media"-kramare, saker och ting är fortfarande inte nyheter fören de stora drakarna erkänt dem), män sitter fortfarande pa VD-positioner och hàvar in de stora stàlarna, män sitter fortfarande pà de viktiga regeringsposterna och blir behandlade med respekt i media osv.

2009. Kvinnor far göra karriär och tjäna hur mycket pengar som helst idag. Bara det är rosa-färgat och inte stör männens sfär. Kvinnor far bli "makthavare" inom mode, PR, och tramsiga grejer, men de bör fortfarande halla sig borta fran den riktiga makten. Ibland far jag för mig att Sex & the City-karriärer inom veckotidningar och modebilagor bara är ett knep av männen för att de ska kunna behalla sina positioner. Att det har skapats en mängd nonsens-karriärer sa kvinnor ska hàlla käften och vara nöjda med sina glamourösa fika-möten, och inte lägga sig i viktiga saker.

Snart lämnar jag kontoret (där jag idag har ägnat hela dagen àt att läsa om missilförsvar och anti-satellitvapen) och gar ut och köper kläder. Da blir det modebloggning för hela slanten och inte bara velig kvinnokamp som de flesta kvinnor bara blir arga över.

/B
 

Kommentarer
Postat av: Agnes

Kul att du citerar min favoritblogg. I övrigt tycker jag du ska hålla huvudet och fanan högt för det du gör.

2009-02-26 @ 16:43:08
URL: http://bastjustnu.blogspot.com
Postat av: Agnes

Kul att du citerar min favoritblogg.



I övrigt tycker jag att du ska hålla huvudet och fanan högt för det du gör.

2009-02-26 @ 16:44:07
URL: http://bastjustnu.blogspot.com
Postat av: B

Jag hittade bloggen genom din blogg. Hade trakigt en stund pa jobbet och hade läst alla mina vanliga bloggar.



Skulle vilja formulera mig lite bättre och orka tänka igenom allt, men det tar för lang tid. Sa mina argument blir alltid sa röriga och fulla av luckor och daligt sprak. Men men... Bättre att tycka nagot osammanhängande än att halla käft.

2009-02-26 @ 17:29:33
URL: http://fancyschmancy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0