Vad vill jag?

Läste lite pa 365saker, och sag ett inlägg som handlar om att göra vad man vill. Vad vill jag göra? Jag vill vara toppdiplomat, ha ett bibliotek fullt med fina böcker hemma, jag vill dricka paraplydrinkar i en bar pa en takterras i New York, jag vill ligga pa en strand pa Zanzibar, jag vill lyssna pa grym musik hela dagen, jag vill ha den där Alexander Wang-tröjan, jag vill fika pa Cigarren i timmar med mina gamla vänner.

Men vill jag verkligen detta? Eller är detta var jag bör vilja? Försöker jag spela en roll som inte är jag egentligen? 365saker tycker att man ska svara pa nagra fragor, och fundera ut vad man egentligen vill. Jag lyder självklart...

- Vad ville du bli när du var liten? Jag ville bli doktor. Redan i unga àr insàg jag att prestige var the shit. Ibland vill jag fortfarande bli doktor. Mindre för prestigen, och mer för att man faktiskt gör nagot för andra (tänk rädda liv a la cityakuten/malariavaccinering i Afrika och inte mottagning pa vardcentralen i Angered). Sen ville jag bli designer. Kläder eller grafik. Det verkade roligt tyckte jag, men hade aldrig talamod att göra nagot at saken.

- Vilket av alla yrken i världen skulle du vilja ha idag om du fick välja helt fritt? Först tänker jag diplomat. Utrikesminister. Men om det vore lika làgstatus att vara utrikesminister som att jobba som undersköterska? Om alla jobb hade samma lön och samma status? Fan vad löjlig jag känner mig, men jag skulle vilja vara trädgardsmästare. Jobba i Botaniska trädgarden, pyssla med plantor, korsbefrukta rödbetor, vattna. Och vara utomhus. Det verkar trevlig tycker jag. Ingen större stress, bara frisk luft och pyssel.

- Om all mat var nyttig och bra för dig, vad skulle du vilja äta under en vecka? Sushi. Sushi för att det är sjukt beroendeframkallande och jag far sjuka wasabi-cravings. Men om jag ska vara riktigt ärlig sa skulle det lätt bli saftiga hamburgare, lösgodis, choklad och annat skit. Det är ju sant som är godast, egentligen.

- Om all musik var hipp och inne, vilka band skulle du lyssna på? Jag hade definitivt lyssnat mer pa Kate Ryan, Kylie och annan dansant euro-pop. Jag lyssnar redan pa sant, men skulle atminstone inte skämts för det. Om jag hade lyssnat pa den musik jag gjort idag? Antagligen. Latar som Save me Dear och Swagga like Us är svara att motsta.  

- Om du visste att du skulle dö om ett år, vad skulle du göra med ditt liv? Först tänker jag "resa". Men jag vet inte. Kanske skulle jag resa en del. Göra turistsaker och massa aktiviteter. Aka skidor, dyka, hoppa fallskärm, (bara saker jag redan kan göra, jag skulle inte slösa tid pa att lära mig nya grejer). Jag hade nog àkt sjukt mycket bergodalbana. Det är ju verkligen sjukt roligt, men jag gör det aldrig. Hade definitivt akt runt till olika nöjesparker och glassat. Jag hade nog fatt ganska mycket angest och spenderat de första 10 manaderna paralyserad och ovillig att acceptera att jag skulle dö.  

- Om du var ekonomiskt oberoende, vad skulle du ägna ditt liv åt? Jag vill sa gärna säga välgörenhet. Kanske starta en fond. Dela ut pengar. Men jag vet inte. Det är lite läskigt att tänka pa. Vad man än gör finns det ju nackdelar. Och om det finns nackdelar, och man är ekonomiskt oberoende, da är väl risken stor att man knappt gör nagonting. Jag skulle nog leva ett Paris Hilton-liv med lite välgörenhetengagemang vid sidan.

Fy vad deprimerande. Jag vet inte vem jag är och vad jag vill.
/B

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0