Jämställdhet Shmämställdhet

En viss modebloggerska som blivit mamma säger "Jag försöker se allt i ett längre perspektiv. Det kanske inte kan vara millimeterrättvisa varje dag men om man tittar på rättvisan över ett år då kanske det ser annorlunda ut. Per var till exempel pappaledig i maj och juni och ska vara det under delar av hösten också."

Men vad fint att din man är pappaledig i TVA hela mànader, och sen kanske "delar av hösten ocksà"....

Jag blir sà jàvla arg pà folk i Sverige som inte ser till att mannen tar halva tiden, fattar ni inte vilken grym grej det är? I Schweiz har mannen tvà dagars pappaledighet. Tvà dagar! Det är ju helt sjukt... Och jag blir sà provocerad av svenska familjer där mannen tar tvà mànader pà sommaren istället för att ta ut sin semester.

äh, orkar inte förklara eller argumentera nàgot bra. är itne sà himla arg när jag tänker efter, jag är bara trött och det är fredag och gràtt ute i Geneve, och jag har pà mig gràa mjukisshorts, aprikosfärgat mjukislinne och stickad genomskinnlig mjukiskofta och skiter fullständigt i kontorets klädpolicy och blänger pà kollegorna som i sina "casual friday"-kläder (dvs kostym och skjorta som vanligt, men UTAN slips) som i sin tur blänger pà mina kläder.

Det är ingen bra dag idag, jag orkar inte läsa nàgra space law böcker, jag orkar inte läsa mina egna lagböcker och jag orkar inte tänka eller göra nàgot vettigt angàende min bok. Jag orkar inte ens blogga nàgot vettigt. Det enda jag vill göra är att dricka kaffe, ligga i soffan och läsa halvtaskiga deckare typ Millenium.


Adjö


Kommentarer
Postat av: Agnes

En vän till mig jobbar i Schweiz nu. Hans granne berättade för honom om sitt "sjuka ex". Han hade skilt sig från henne när de skulle skaffa barn och hon ville fortsätta jobba. Min väns bekant försökte försiktigt förklara "the Swedish way" för grannen. Utan framgång.

2009-09-18 @ 15:58:01
URL: http://bastjustnu.blogspot.com
Postat av: B

You gotta love Schweiz! Sen har man bara 4 mànaders mammaledighet och inga dagis när den är över. Sà antingen anställer man en nanny (som här tjänar runt 28,000 i mànaden) eller sà blir man hemmafru. Att genomsnittet för barn schweisiska familjer ligger under 1 nuförtiden har de inte riktigt tänkt pà. Be single or die är deras nya tagline

2009-09-18 @ 16:09:49
Postat av: Agnes

Det här med kvinnlig rösträtt först 1970, vad är det om?

2009-09-18 @ 16:25:57
URL: http://bastjustnu.blogspot.com
Postat av: B

1970? Ha! Nej, sà progressiva var de inte. Det var först 1990 (jag skojar inte, 1990!) som kvinnor fick rösträtt i den sista kantonen i Schweiz, där tidigare hade varje familj haft en röst var. Inte heller var det kvinnorna i den kantonen som krävde det, utan de blev pàtvingade detta fràn den federala regeringen. Det är ett sà sjukt land jag bor i...

2009-09-18 @ 17:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0