Veckans bäst klädda

Modebloggerskor far ju ofta jobb tack vare sina modebloggar. De far leka stylister, vara med i Metro-panelen, göra listor över höstens "maste-ha", och blir erbjudna jobb som moderedaktörer pa diverse blaskor.

Och jag förvanas alltid lite över den laga kvaliteten pa deras jobb (nu maste jag ju erkänna att manga inlägg pa den här bloggen är otroligt torra, oinspirerade och meningslösa men sa far L och jag inte heller betalt. Inte heller far vi jobberbjudanden fran Stockholm City. Vilket säkert har med varandra att göra). De skriver korta meningar utan poäng, utan insikt och utan humor. De visar halvtrakiga bilder och kompletterar med "vill ha"-listor.

Ett tydligt exempel är Michaela Fornis (som verkar vara en jättegullig tjej med fina kläder och sant) lista över veckans bäst klädda pa Stureplan. Hon har valt ut fem tjejer som har fina kläder och motiverar de utvalda med kommerntarer som "fin hatt" och "underbart."

är det allt? Finns det verkligen inget mer att säga om dessa fem tjejers kläder? Hur lång tid tog det för Michaela att knåpa ihop denna lista? Jag bestämde mig för att använda den gamla med ack sa nyttiga "Gör om - gör rätt"-principen och visar ett lite roligare sätt att skriva veckans bäst klädda-lista.


 
1. Moa Stener - Man ser inte klädseln så tydligt men den gråa tröjan med hål på armen ser fantastisk ut, speciellt med kedjeväskan till.

1. Moa Stener - Hål är alltid intressanta ur ett modeperspektiv. Ett hål är ju ett icke-plagg, en motsats till påklätt. Dessutom är det "fult" med hål, kläder ska ju vara hela och rena. "Fula" plagg som inte är konventionellt snygga är alltid mer intressanta än fina Betsy Johnson-klänningar. Fast den här toppen pa Moa Stener är inte sa okoventionell dock. Men hålet är fint så hon platsar på min lista.
 
2. Michelle Zetterström - ÄLSKAR den färgglada ponchon! Vad mycket gladare alla skulle vara om vi gick omkring i färgglada ponchor, tror jag.

2. Michelle Zetterström - färg är ett känsligt ämne. Vi alla säger att vi gillar färg men det slutar oftast med att vi bär klassiska svarta/vita/graa kläder som smickrar oss. Det är trakigt. Färg är roligt och ponchon är lite som Ugg-boots. Egentligen ute enligt alla principer, men för härligt och bekvämt för att låta bli att använda. Mer ponchos åt folket!
 
3. Sofi Fahrman (t v) - Kjolen och toppen tillsammans ser sjukt bra ut, som en klänning. Och de röda läpparna är verkligen pricken över i:et!

3. Sofi Fahrman har en Dita Von Teese-inspirerad body som är fin. Dock ser den sjukt obekväm ut och jag är mest rädd att den ska pressa ner hennes bröst i midjan. Detta är en typiskt "fin" outfit, som är smickrande och trendig. Och så tråkig och förutsägbar att jag dör. Dessutom är det röda läppstiftet är ett av mina hatobjekt (tillsammans med Lycke Li-knuten). Kan vi inte lägga ner det nu?
 
4. Jonna Bergh Wahlström (t h) - Jonnas djurmönstrade strumpbyxor gör hela outfiten. Jag hoppas att fler hakar på roliga strumpbyxor-trenden i höst.

4. Jonna Bergh Wahlström - jag har alltid haft lite svårt för Jonna Bergh, och här vill jag gärna skämta om hennes lite för långa lugg och göra narr av de zebrarandiga strumpbyxorna. Men jag vill inte vara elak, så jag nöjer mig med att konstatera att det inte spelar någon roll hur trendigt det är, det är inte snyggt. Dessutom gillar jag inte hudfärgade skor.

Armbandet är fint dock.
 
5. Linda Sundblad - En fin hatt, ett par roliga skor och en portfölj-liknande väska till en svart klänning - underbart.

5. Linda Sundblad - ser ut som hon vore pa väg till en begravning med massor av viktiga juridiska arvsdokument i portföljen. Don't get me wrong - det är skitsnyggt, trots att jag alltid tvekar lite över hatt/hardekorationer som brittiska 25-åringar bär när de försöker se ut som Kate Middleton. Skorna däremot ser ut som ett par Dries Van Noten-sandaler jag såg i våras och om det är dem sa tar jag av mig hatten och bockar för Linda Sundblad. Enligt mig är hon veckans bäst klädda...

Jag är ingen Hemingway, men jag önskar att modebloggerskor la ner lite mer tid pa vad de skriver och lite mindre tid pa att fota dagens outfit.

/B

Kommentarer
Postat av: Sanna

Mycket snyggt där.

2008-08-22 @ 10:05:56
URL: http://sannakumlin.blogg.se/
Postat av: annahita

du får en stående ovation av mig. skitbra inlägg!

2008-09-17 @ 20:21:20
URL: http://ifyoureintoit.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0