Hybris, javisst!

Från och med idag är det temaveckor som råder på Fancy Schmancy, och för att spegla vår genialitet och våra kvicktänkta hjärnor så är den första veckan Hybrisveckan.


hy´bris subst., best. f. ~ el. ~en
ORDLED: hybr-is-en

· starkt överdriven uppskattning av det egna jaget och den egna förmågan vanl. som följd av tidigare framgångar; urspr. (i det antika Grekland) betraktad som den svåraste synden mot gudarna {eövermod}: efter alla segrarna greps spelarna av ~ och det straffade sig

BET.NYANS: ngt utvidgat: nationell ~
HIST.: sedan 1897; av grek. hybris med samma bet.

Jag, L, har ambitionen att bli en framstående antropolog som förändrar rådande paradigmer. Jag ska hjälpa Latinamerikas kvinnor undan förtrycket och machismon, och jag ska när jag är där och arbetar ta en massa fantastiska foton som jag sedan ställer ut världen över. Jag ska bli antropologins främsta fotograf och jag ska vinna Pulitzer Prize for Feature Photography.


Det är endast med hybris som man kommer riktigt, riktigt långt.


/L.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0