Dagens goda gärning

Uppmuntrad av Lisas nya blogg har jag bestämt mig för att rädda världen, jag med. Förut jobbade jag med nedrustning och vapenkontroll, vilket kändes bra. Jag trodde pa en bättre värld och att krig faktiskt kan upphöra. Nu jobbar jag för ondskan själv och känner mig mest smutsig när jag gar hem fran jobbet. Men jag försöker ta sma sma steg mot att göra skillnad. Jag har börjat en Masters of Laws pa Londons universitet. Det är inte helt lätt att jobba heltid och plugga juridik samtidigt, men jag är ända ganska exhalterad över mina kurser i folkrätt, terroristlagstiftning och internationella avtal. Juridik känns fint pa nagot sätt. Korrekt. En slags trygg standpunkt när vi befinner oss i en värld full av kaos. 

Just terroristlagar har jag känt mig mycket upprörd över sen jag läste Guillous "Fienden inom oss". Säga vad man vill om Guillous böcker, men han har en förmaga att välja ämnen som bör talas mer om. Sa nu ska jag använda mina juridiska studier till att kämpa mot juridiska övergrepp pa individer under terrorlagstiftning. Jag har hittat en amnestygrupp i Geneve som jobbar med sant, och ska dit pa möte nästa manad. Jag vet inte riktigt vart detta kommer att leda, men jag känner att det är dags att göra nagot.

Snart kommer jag skriva ett inlägg som handlar om karriärister inom fredsbranchen. Det kommer vara lite jobbigt eftersom jag själv är/har varit san. Jag ska fundera lite pa vad jag vill säga, och aterkomma när jag snört ihop resonemanget. Jag kommer även visa upp mina fina skor som jag äntligen satt nitar pa, samt min söndertrasade t-shirtklänning som äntligen fatt den rätta trasiga looken.


/B


Kommentarer
Postat av: Lisa

Go Bea! Det är aldrig för sent att bli en världsförbättrare.



Jag röstar för ett framtida Amnestysamarbete mellan Genevé och Göteborg.

2008-11-11 @ 12:36:48
URL: http://narjagblirstor.wordpress.com/
Postat av: B

Ha, jag ska fan rädda världen igen. Har fatt världens grymmaste jobbintervju idag, pa ett jobb som är sa snuskigt perfekt att jag blir nervös bara jag tänker pa det.



Karma?

2008-11-11 @ 15:50:43
URL: http://fancyschmancy.blogg.se/
Postat av: Agnes

Vad för jobb?

2008-11-11 @ 22:46:39
URL: http://bastjustnu.blogspot.com
Postat av: B

Svenska FN-representationen i Genevé under (och innan) svenska EU-ordförandeskapet. Man ska koordinera EU's nedrustningsmöten. är sjukt nervös och funderar allvarligt pa att kedja fast mig under intervjun och vägra ga därifran fören de gett mig jobbet.

2008-11-12 @ 21:22:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0